PLAN B – Den tredje workshoppen
När detaljerna är genomtänkt, kan man se på helheten och räkna ut lönsamheten. Var går gränserna för lönsamheten? Hur mycket måste de säljas och för vilket pris för att de ska vara lönsamt. Finns de något ännu man kan göra för att effektivera? Hur inverkar vald bolagsform? Målsättningen för den sista workshoppen var att fundera hur gå vidare. Mellan den andra och tredje workshoppen gjordes också intervjuer var man kartlagde hur de olika produktgrupperna beter sig i en kortvärde kedja.
INSIKTER: För att kunna utveckla vidare den korta värdekedjan skulle de behövas mera information, som kunde fås via ett pilotprojekt. Att pröva sig fram hur ett nytt koncept fungerar i praktiken, småskaligt som sedan kan skalas till den verkliga storleken. Detta jobbar vi nu med!
Resultatet av workshopparna i sin helhet är att nu finns de en teoretisk modell av ett nytt koncept, som borde testas i praktiken.
Föredragen:
Susann Rännäri, lönsamhet (på finska)
Sami Karhu, Andelslags som bolagsform (på finska)
”Plan B. Matens nya rutt – en ny värdekedja för närmat” finansieras av Nylands NTM-central, via Landsbygdsutvecklingsprogrammet och förverkligas tillsammans med SLF och NSL i sammarbete med SLC.
Comments are closed.