PLAN B – Den tredje workshoppen
När detaljerna är genomtänkt, kan man se på helheten och räkna ut lönsamheten. Målsättningen för den sista workshoppen var att fundera hur man går vidare.
Var går gränserna för lönsamheten? Hur mycket måste det säljas och för vilket pris för att det ska vara lönsamt. Finns det något man ännu kan göra för att effektivera? Hur inverkar den valda bolagsformen? Mellan den andra och tredje workshoppen gjordes också intervjuer var man kartlagde hur de olika produktgrupperna beter sig i en kortvärde kedja.
INSIKTER: För att kunna utveckla vidare den korta värdekedjan skulle de behövas mera information, som kunde fås via ett pilotprojekt. Att pröva sig fram hur ett nytt koncept fungerar i praktiken, småskaligt som sedan kan skalas till den verkliga storleken. Detta jobbar vi nu med!
Resultatet av workshopparna i sin helhet är att nu finns det en teoretisk modell av ett nytt koncept som borde testas i praktiken.
Föredragen:
Susann Rännäri, lönsamhet (på finska)
Sami Karhu, Andelslag som bolagsform (på finska)
”Plan B. Matens nya rutt – en ny värdekedja för närmat” finansierades av Nylands NTM-central, via Landsbygdsutvecklingsprogrammet och förverkligades tillsammans med SLF och NSL i samarbete med SLC.
Comments are closed.