I Plan B-projektet hade man som målsättning att utreda förutsättningarna för att skapa en ny värdekedja för närmat som fungerar lokalt och även för mindre partier.
För att nå målsättningarna har följande åtgärder gjorts:
- Benchmarking resa till Holland för att kartlägga innovativa affärsmodeller för korta värdekedjor, få inspiration, idéer till arbetet i Finland och för att förstärka nätverksbildning bland producenterna i Nyland.
- Innovationsarbete kring nya verksamhetsmodeller i form av 3 workshoppar
- Utvärdering per produktgrupp med intervjuer, hur de olika produktgrupperna lämpar sig till direktförsäljning, till nya typers affärsmodeller i form av produktvisa diskussioner
Benchmarkingresa till Holland
Den 30.11–3.12.2016 deltog 16 personer från Finland på studieresan ”Nya affärskoncept för närmat” till Holland. Programmet för resan ansvarade de Holländska landsbygdsnätverket för och det var både intressant och intensivt.
Vi bekantade oss med gårdar som utvecklat innovativa sätt att sälja och leverera närmat. En sammanfattning på resan finns att bekanta sig med här. Vår värd, landsbygdsnätverket i Holland sammanställde en video om resan och samlade alla föredrag som presenterades åt oss på en hem-sida. Dessutom har Lotta Heikkilä från Luke och Staffan Björkell, som deltog på resan skrivit artiklar om sina erfarenheter.
Workshopparna
Utvecklingsarbetet fortsatte efter resan med tre workshoppar. De hade olika teman och siktet inställt på att starta en ny typ av företag inom insamling, marknadsföring och distribution i samarbete mellan konsumenter och producenter.
För att kunna skapa en ny värdekedja, behövs en ny slags affärsmodell till insamling, försäljning, lagring, distribution och marknadsföring av närmat. En affärsmodell beskriver hur en organisation skapar och levererar mervärde. För att utvärdera om de finns potential till en ny slags värdekedja inom närmatssektorn, måste man systematiskt gå igenom delarna i ett affärssystem. Utvecklingsarbetet grundar sig på olika metoder och verktyg som allmänt utnyttjas inom affärsplanering, bland annat på Business Model Canvas -modellen.
Business Model Canvas är uppgjort av 9 delar: 1. Värde-erbjudan, 2. Kundsegment, 3. Kundrelationer, 4. Försäljningskanaler, 5. Nyckelaktiviteter, 6. Nyckelresurser, 7. Samarbetsparter, 8. Kostnadsstruktur, 9. Intäktsströmmar.
WORKSHOP 1 – Tema: Marknaden, kundbehovet och värderingar. Målsättningen är att svara på frågorna: Hur producera åt konsumenten tilläggsvärde? Vad värdesätter konsumenten? Dvs vilka är värderingarna.
WORKSHOP 2 – Tema: Funktionalitet. Målsättningen är att planera hur verksamhet i praktiken organiseras, så att den besvarar på kundernas behov och står för de utsagda värderingarna.
WORKSHOP 3 – Tema: Affärsmodell och lönsamhet. Var går gränserna för lönsamheten? Hur mycket måste de säljas och för vilket pris för att de ska vara lönsamt. Hur inverkar bolagsformen?
Resultatet av workshopparna i sin helhet är att nu finns det en teoretisk modell, som borde testas i praktiken.
Mera om projektet på andra medier:
- Allmänt om projektet i Landsbygdens Folk, 23.10.2016
- Om studieresan i Landsbygdens Folk, 23.12.2016
- Om studieresan Lotta Heikkiläs artikel, 19.01.2017, Voimakas
Plan B-team – Experterna som varit med och utveckla konceptet
”Plan B. Matens nya rutt – en ny värdekedja för närmat” finansierades av Nylands NTM-central, via Landsbygdsutvecklingsprogrammet och förverkligades tillsammans med SLF och NSL i samarbete med SLC.
Comments are closed.