Ett nytt slags utbud av närmat och nya tillvägagångssätt för producenter och konsumenter på webben?
Internet och social media möjliggör nya tillvägagångssätt och strukturer för många branscher. Samtidigt vill man söka nya synvinklar på hurdan förändring som behövs för att de nya kanalerna och verktygen skall vara till nytta.
Hur kan man lösa handeln med produkter via webben och hur löser vi logistikfrågorna, frågade sig Svenska lantbrukssällskapens förbunds (SLF), ProAgria Keskusten Liittos och Coetus andelslagets gemensamma projekt, Some – hot eller möjlighet.
Ett mål med projektet var att få med producenter för att komma på idéer till att utnyttja some-tjänster och -kanaler i en omfattande utsträckning. Modellerna kan redan finns inom andra sektorer, vi måste kunna hitta dem i nära samarbete och interaktion med producenterna samt tillämpa modellerna i vår egen bransch. Närmat är eftertraktad, hur kan man få kedjans aktörer att mötas?
Reko-ringar, direktförsäljning och traditionella somekanaler är redan vardag. Vilket är det följande steget, frågade projektet Some – mot eller möjlighet. Forskning visar att det är producenterna som står i centrum när det gäller att förverkliga förändringar och utnyttja möjligheter som anknyter till produktion av närmat och till det hörande ändringar av verksamhetsmetoder.
Vad måste man kunna lösa? Allt annat känns ganska klart och lösningarna finns redan inom räckhåll, förutom nya metoder för leverans och logistik. Det som behövs är nära samarbete eftersom nya idéer och saker uppstår vid ny slags interaktion. Dessutom behövs också organisering och nätverk.
Våren 2017 ordnade projektet två gratistillfällen
(deltagande på distans var möjligt via livestreamning)
4.4.2017 Bosgård, Borgå (tvåspråkigt)
- Social media som marknadsföringskanal för ett lantbruk. Aarne Schildt – Bosgård
- Öppenhet – ett sätt att komma närmare konsumenten. Den ekologiska gården på sociala medier. Henrik Creutz, Malmgård
5.4.2017 Knehtilä Ekogård, Hyvinge (på finska)
- Från gårdens binäringsgren till egen affärsverksamhet med hjälp av digital marknadsföring, Minna Sakki-Eerola och Markus Eerola, Knehtilä ekogård Hyvinge
- Mobil köttdisk och direktförsäljning – Facebook som språngbräda för försäljningen och mötesplats för kunderna, Ollikkala svingård, Vichtis
Videoinspelningar från projektets workshoppar
4.4.2017 Presentation av Aarne Schildt, Bosgård, Borgå
4.4.2017 Presentation av Henrik Creutz, Malmgård, Borgå
5.4.2017 Knehtilä ekogård, Hyvinge
Projektet SOME – Hot eller möjlighet?
Målsättning
Målsättningen var att utreda användningsgraden av digitala marknadsföringsverktyg och social media bland Nyländska producenter. Man ville även kartlägga utvecklingsbehoven, hindren och utmaningarna i användningen av verktygen samt med vilka metoder man bäst kunde svara på utvecklingsbehoven.
Resultatet av utredningen var en utbildningsplan och förslag på utvecklingsåtgärder. Målsättningen var att aktivera producenterna att samarbeta, att ta tag i utvecklingsåtgärden och upprätta en utbildningsplan att tjäna förberedandet av nya utbildnings-, samarbets- och företagsgrupprojekt.
Konkreta åtgärder var:
- Elektronisk enkät – målsättning 100 svar, kartläggning av användningsgraden och utvecklingsbehoven.
- Intervjuer på telefon/WebeEx, 20 producenter. Målsättningen är att fördjupa förståelsen om utvecklingsbehoven och skapa en bild om metoderna som skulle lämpa sig bäst att svara på behoven.
- Ordna 3 regionala workshoppar var utbildningsmetoderna finslipas och andra utvecklingsåtgärder förbereds.
Utförare
Projektet förverkligades i samarbete med ProAgria SLF, ProAgria Keskusten Liitto och COETUS osk. Projektet finansierades av Nylands NTM-Central från programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014-2020.
Tidtabell: projektet avslutades 30.4.2017
Comments are closed.