PLAN B – Den första workshoppen
Målsättningen för den första workshoppen var att fundera på kundbehovet, marknaden och värderingarna.
Enligt Business Model Canvas modellen börjar man utvecklingen av en ny affärsmodell med att definiera värde-erbjudandet som har en stark koppling till kundförståelse. Bakgrunden till arbetet är att den långa kedjan inte kan betjäna på ett tillfredsställande sätt, både producenterna och konsumenterna söker alternativ. Som bevis på detta är bl.a. REKO-ringarnas popularitet och lantbrukens helt oförutsedda ekonomiska nöd.
Resultaten från den första workshoppen kan sägas vara insikter att det är en hel del arbete som ännu måste göras för att hitta en verksamhetsmodell av försäljning av närmat i Finland. I diskussionerna om värderingar kom fram bl.a. FÄRSKHET, KVALITET och NÄRHET. Bland konsumenterna kom fram IGENKÄNNANDE, LÄTTHET och UPPLEVELSE.
Men vi ger inte upp utan fortsätter att leta efter en fungerande verksamhetsmodell i den kommande workshoppen var vi undersöker möjligheterna att utveckla en ny modell från funktionalitetens perspektiv!
Sammandrag om resultaten för den först workshoppen (på finska)
Föredragen:
Olli Repo, Herttoniemen ruokaosuskunta
”Plan B. Matens nya rutt – en ny värdekedja för närmat” finansierades av Nylands NTM-central, via Landsbygdsutvecklingsprogrammet och förverkligades tillsammans med SLF och NSL i samarbete med SLC.
Comments are closed.